Ingatlan eladásához szükséges kellék 2012. január 1. óta az energetikai tanúsítvány, mivel az adásvételi szerződésben szerepelnie kell a számának. Ebben a cikkben összefoglaltam az ingatlan eladók részére az összes fontos tudnivalót az energetikai tanúsítvánnyal kapcsolatban. Megtudhatod, mit jelent, miért kell, mihez kell, mennyibe kerül és hogyan tudod elintézni.

Mit jelent az energetikai tanúsítvány?

A Wikipédia meghatározása szerint az energetikai tanúsítvány vagy más néven ingatlan zöldkártya egy igazoló okirat, amely az épületnek vagy önálló rendeltetési egységnek a törvény felhatalmazása alapján kiadott jogszabály szerinti számítási módszerrel meghatározott energetikai teljesítőképességét tartalmazza. Vagyis az energiahatékonyságról ad tájékoztatást.

Lefordítva ezt hétköznapi nyelvre, azt mondhatjuk, hogy az energetikai tanúsítvány egy eszköz, amely a lakás energetikai tulajdonságairól tájékoztat, valamint javaslatot tesz az energia megtakarítás lehetőségeire. Magyarán megmutatja, hogy egy épület hogyan fűthető fel télen és hűthető le nyáron, és milyen mértékű az energia veszteség.

Miért kell az energetikai tanúsítvány?

Az Európai Unió kiemelten foglalkozik az épületek energiahatékonyságával, és ezért az energetikai tanúsítvány bevezetését minden tagország számára kötelezővé tette. 2002-ben direktívában írta elő, hogy az energiafogyasztás és a környezetszennyezés csökkentése érdekében magasabb energiahatékonysági követelményeket kell teljesíteni a lakásoknak és a közintézményeknek.

A szabályozás célul tűzte ki, hogy minden tagországban 2020-ra az új épületek közel nulla energiaigényűek legyenek.

Besorolások

energetikai tanúsítvány
Hatályos energetikai besorolási osztályok
Forrás: Országos Tanúsító Központ

2016-tól változott némileg a besorolás rendszere. A fenti táblázat a jelenleg hatályos energetikai besorolási osztályokat mutatja.

A KSH szerint 2020 első három negyedévében a piacra kerülő lakások energiatanúsítvány-adatainak összesítése alapján megállapítható, hogy az eladó használt lakások energetikai színvonala az elmúlt évek korszerűsítései ellenére meglehetősen kedvezőtlen. A magyar lakások energiaigénye még mindig többszörösen meghaladja az új lakások fogyasztását.

Mihez szükséges az energetikai tanúsítvány?

Az 176/2008 Kormányrendeletnek megfelelően a következő esetekben kötelező az energetikai tanúsítvány elkészítése:

  • Ingatlan eladásához
  • Ingatlan bérbeadásához
  • Új épületek használatbavételi eljárásához
  • Állami energetikai korszerűsítési pályázatokhoz

Vannak azonban kivételek, ugyanis a rendelet nem vonatkozik minden épületre. Íme néhány épület típus, amit ingatlan eladás szempontból érdemes tudni:

  • Az önálló, más épülethez nem csatlakozó, 50 m²-nél kisebb hasznos alapterületű épületre (pl. különálló, kis családi házak)
  • Az évente 4 hónapnál rövidebb használatra szánt lakhatás és pihenés céljára használt építményre (nyaraló, üdülő)
  • Bizonyos, alacsony energiaigényű mezőgazdasági épületekre
  • Bizonyos műhelyekre vagy ipari területen lévő épületekre

A részletek a fenti számú kormányrendeletben találhatók.

Mi az igazi értelme?

Az energetikai tanúsítvány bevezetése Európai Uniós irányelv miatt történt, ami mögött nyilvánvalóan a klímavédelem, a fenntarthatóság céljai állnak.

A tanúsítvány kötelező része a javaslat, amely az energiahatékonyság fejlesztésére irányuló korszerűsítési lehetőségeket sorolja fel. A javaslatot készítő mérnök részletezi, hogy a gépészeti és építészeti szerkezeteken milyen fejlesztéseket javasolt elvégezni.

Vagyis a törvényalkotó célja az, hogy csökkenjen a fűtési energiafogyasztás, és ezzel az épületek összes energiafogyasztása is csökkenjen. Elvileg a lakások és házak eladásához készített energetikai tanúsítvány ismeretében a vevő már az ingatlan megvásárlása előtt számíthat arra, hogy annak hozzávetőlegesen mekkora lesz az energiafelhasználása.

Ha a realitásokat nézzük, akkor az általános magyar gondolkodás miatt a lakóingatlanok energiahatékonysága sajnos nincs fókuszban. Mindazonáltal a kiemelkedően jó besorolás kihatással lehet az ingatlan árára. Azonban a vevők nagy része jellemzően nem érzékeny az energetikai tanúsítvány eredményére. Persze mindig vannak kivételek, és erre érdemes az eladóknak felkészülnie.

Mennyibe kerül az energetikai tanúsítvány?

A díjazás függ az ingatlan méretétől és típusától (panellakás, társasházi lakás vagy családi ház). A bruttó árak nagyságrendileg 10.000 és 30.000 Ft között mozognak. Nagyobb ingatlan energetikai tanúsítványa többe kerül, mint a kisebbé. Vidéki ingatlanok esetében vannak szolgáltatók, akik külön kiszállási díjat számolnak fel.

Érdemes tudni, hogy a kiállítás után 10 évig érvényes az energetikai tanúsítvány, amennyiben nem építik át az épületet.

Ki végezhet tanúsítást?

Az energetikai tanúsítványt egy független szakértő állítja ki, aki szerepel a Magyar Építész Kamara, vagy a Magyar Mérnöki Kamara névjegyzékében és energetikai tanúsításra érvényes jogosultsága van.

A jogszabályok előírják, hogy csak szakirányú mérnök végzettségű, megfelelő szakmai tapasztalattal és jogosultsági vizsgával rendelkező vállalkozó végezhet tanúsítást. Jogosultsági számát és vállalkozásának adatait fel kell tüntetnie az elkészített dokumentumon.

Mára már elég nagy választék van energetikai tanúsítókból. Egy kis guglizással számos lehetőséget találhatunk. Budapesten és a nagyobb városokban egyszerűbb a helyzet, míg vidéken, különösen a kisebb településeken kevesebb lehetőséggel is be kell érni.

Három szempontot érdemes nézni a tanúsító kiválasztásakor:

  1. a szolgáltatás árát
  2. milyen gyorsan végzi el a munkát
  3. a megrendelés egyszerűségét

Személyesen pozitív tapasztalom Gergics Kata energetikai tanúsítóval van, aki gyorsan, hatékonyan és kedvező áron dolgozik. Ez itt nem a reklám helye, semmiféle előnyöm nincsen ebből, csupán a tapasztalatomat osztom meg.

A Google segítségével perceken belül több jó ajánlatot találhatunk földrajzi helytől függően. Mivel egy szabályozott szolgáltatásról van szó és csak jogosultsággal rendelkezők végezhetik, nem kell túlbonyolítani a szolgáltató kiválasztását.

Hogyan lehet elintézni az energetikai tanúsítványt?

A tanúsítvány megszerzésének a folyamata egyszerű:

  1. A szakértő felveszi a rendelést, ami történhet telefonon vagy online is. Ekkor az is megtudható, hogy milyen adatokra van szüksége a tanúsítónak az ingatlan tulajdonosától.
  2. Ezt követően az egyeztetett időpontban helyszíni szemlét tart, ami általában 20-60 perc, függően az ingatlan méretétől.
  3. A szemlét követően a tanúsító elvégzi a számításokat, és függően a leterheltségétől néhány munkanapon belül elkészül az energetikai tanúsítvány. Van, aki postázza a példányokat, van, aki e-mailen küldi azt, és van, aki mindkét módon eljuttatja a megrendelő számára.

Javaslom a tanúsítványt az ingatlan eladás elején elintézni több okból kifolyólag is. Leginkább azért, hogy ne akkor kelljen kapkodni, és erre is figyelni, amikor már a szerződés aláírásnál tart a folyamat. Másrészt előfordulhat, hogy a vevőjelölt megkérdezi az energetikai tanúsítvány eredményét, vagyis az ingatlan energetikai besorolási osztályát.

Az adásvételi szerződésbe kötelező beleírni az tanúsítvány sorszámát. Ez az úgynevezett HET sorszám, amely az első, összesítő a fejlécben jobb oldalon található, és az Országos Építésügyi Nyilvántartásban leellenőrizhető.

A 176/2008. (VI. 30.) Korm. rendelet 3. § (3) c) pontja értelmében, elegendő a tanúsítvány másolati példányát átadni vevő/bérlő részére az adásvételi/bérleti szerződés megkötésekor.


Amennyiben úgy döntesz, hogy egyedül adod el ingatlanodat, és ehhez igénybe veszel szakértői segítséget, akkor ez a honlap neked szól. Az IngatlanAngyal azért jött létre, hogy az ingatlan eladókat segítse, amennyiben ingatlanközvetítő nélkül kívánják értékesíteni ingatlanukat. Kövess a Facebookon és a Pinteresten is hasznos tippekért és tanácsokért!

Ha szeretnél híreket, információkat kapni ingatlan eladás témában, akkor itt iratkozhatsz fel, és egyúttal egy ingyenes tanulmányt is megkapsz, ami A sikeres ingatlan eladás titkáról szól.

Oszd meg másokkal is!