2012. január 1. óta az energetikai tanúsítvány az ingatlaneladás szükséges és elengedhetetlen kelléke. Ebben a cikkben összefoglaltam az ingatlaneladók részére az összes fontos tudnivalót, különös tekintettel az energetikai tanúsítvány ára témára. Figyelem! 2023. november 1-től új szabályok léptek életbe az energetikai tanúsítvány terén. Ha lejjebb görgetsz, erről is olvashatsz bővebben. Még annyit bevezetésként, hogy a hétköznapi szóhasználatban sokan energia tanúsítványnak vagy energiatanúsítványnak hívják ezt a dokumentumot.
Mi az energetikai tanúsítvány, azaz energia tanúsítvány?
Az energetikai tanúsítvány egy eszköz, amely a lakás energetikai tulajdonságairól tájékoztat, vagyis az energiahatékonyságról ad tájékoztatást, továbbá javaslatot tesz az energiamegtakarítás lehetőségeire. Magyarán megmutatja, hogy egy épület hogyan fűthető fel télen és hűthető le nyáron, és milyen mértékű az energiaveszteség.
Energetikai tanúsítvány ára 2024-2025
A tanúsítvány ára némileg emelkedett a 2023-as változás miatt, mert többlet munkát jelent a tanúsítóknak a korábbiakhoz képest. Mitől függ a tanúsítvány ára? A díjazás függ:
- az ingatlan méretétől
- és típusától, azaz panellakásról, társasházi lakásról vagy családi házról van szó
- az ingatlan elhelyezkedésétől
- a szintek számától
Az energetikai tanúsítvány árak 20 ezer Ft körül kezdődnek. Nagyobb ingatlan energetikai tanúsítványa többe kerül, mint a kisebbé. Vidéki ingatlanok esetében vannak szolgáltatók, akik külön kiszállási díjat számolnak fel. Budapesten egyértelműen nagyobb árverseny van, mint vidéken, ahol kevesebb a szolgáltató.
Gergerics Kata tanúsító árai a következők. További információért nézd meg a hölgy honlapját! A feltüntetett árak bruttó árak:
- Belvárosi lakás 80 m2-ig 22.000 Ft (az ár nem vonatkozik tetőtéri vagy belső kétszintes lakásra)
- Társasházi lakás 80 m2-ig 24.500Ft (lásd előbbi megjegyzés)
- Társasházi lakás 81-140 m2 bruttó 26.500 Ft (lásd előbbi megjegyzés)
- Tetőtéri lakás 80 m2-ig 32.000 Ft
- Tetőtéri lakás 81 m2-től Egyedi árak
- Egyszintes családi ház, házrész 80 m2-ig 30.500 Ft
- Egyszintes családi ház, házrész 81-150-ig 34.500 Ft
2024. október 1-től a Lechner Nonprofit Kft tanúsítványonkénti 2.000Ft rendszerhasználati díjat vezetett be. Ezt a költséget az energetikai tanúsítók kénytelenek voltak áraikba beépíteni.
Amikor kiválasztjuk a szolgáltatót, akkor alapvetően az árat nézzük, és azt is, hogy milyen gyorsan végzi el a munkát és a megrendelés egyszerűségét. Viszont, ha az ingatlaneladó az eladási folyamat elején elintézi ezt a szükséges feladatot, akkor nem számít a gyorsaság, tehát ez esetben a legkedvezőbb árat kell keresni.
Személyesen pozitív tapasztalom Gergics Kata energetikai tanúsítóval van, aki gyorsan, hatékonyan és kedvező áron dolgozik. Ajánlom továbbá Emődy Dániel energetikai tanúsítót is, aki Budapesten, Közép-Magyarországon és Nyugat-Magyarországon tevékenykedik.
Energetikai tanúsítvány érvényessége
Mivel jellemzően az okmányoknak van érvényessége, értelemszerűen ennél a dokumentumnál is felmerül, hogy vajon meddig érvényes. Az ingatlaneladóknak is fontos ezt tudni. A 2023. november 1-én életbe lépő új szabályozás alapján az újonnan kiállított tanúsítványok csak 5 évig érvényesek a korábbi 10 év helyett, amennyiben nem építik át az épületet, illetve nem történik olyan változtatás rajta, ami befolyásolja az energetikai hatékonyságát és ezáltal besorolását.
Energetikai tanúsítvány készítése
A tanúsítvány készítése egyszerű és gyors folyamat:
- A szakértő felveszi a rendelést, ami történhet telefonon vagy online is. Ekkor az is megtudható, hogy milyen adatokra van szüksége a tanúsítónak az ingatlan tulajdonosától.
- Ezt követően az egyeztetett időpontban helyszíni szemlét tart, ami általában 20-60 perc, függően az ingatlan méretétől.
- A szemlét követően a tanúsító elvégzi a számításokat, és függően a leterheltségétől néhány munkanapon belül elkészül az energetikai tanúsítvány. Van, aki postázza a példányokat, van, aki e-mailen küldi azt, és van, aki mindkét módon eljuttatja a megrendelő számára.
Felmerül a kérdés, hogy eladásnál mikor készítse el az eladó az energetikai tanúsítványt? Javaslom a tanúsítványt az ingatlaneladás elején elintézni több okból kifolyólag is. Egyrészt kötelező feltüntetni a hirdetésben. Másrészt azért, hogy ne akkor kelljen kapkodni, és erre is figyelni, amikor már a szerződés aláírásánál tart a folyamat. Másrészt előfordulhat, hogy a vevőjelölt megkérdezi az energetikai tanúsítvány eredményét, vagyis az ingatlan energetikai besorolási osztályát.
Energetikai tanúsítvány lekérdezése
A tanúsítvány első, összesítő oldalán a fejlécben jobbra megtalálhatjuk a sorszámát, ami HET sorszám vagy HET azonosító névre is hallgat. A HET azt jelenti, hogy Hiteles Energetikai Tanúsítvány.
Minden tanúsítványnak más és más a HET száma, vagyis egyedi, és nem a tanúsító szakember adja, hanem az a központi rendszerbe való feltöltés után generálódik.
Mire jó a HET szám? Arra, hogy segítségével leellenőrizhetjük a tanúsítvány hitelességét, vagy, hogy meggyőződjünk arról, hogy az ingatlan energetikai tanúsítása valóban megtörtént-e.
A tanúsítványokat az Országos Építésügyi Nyilvántartás adatbázisában tartják nyilván, ahonnan az energetikai tanúsítvány lekérdezése lehetséges.
Miért lehet szükséges az energetikai tanúsítvány lekérdezése?
- Meggyőződni róla, hogy a tanúsítás megtörtént-e.
- Megtudni, hogy a tanúsítvány hiteles-e.
- Ha szeretnénk megtudni, hogy a szóban forgó ingatlanról készült-e már korábban tanúsítás.
Hol és hogyan lehet lekérdezni a tanúsítványt? Az Országos Építésügyi Nyilvántartás e-epites.hu oldalán néhány kattintás után eljutunk a tanúsítvány lekérdezése oldalra, ami magánszemélyek számára ügyfélkapus bejelentkezés nélkül használható.
A szűrőfeltételek megadása után a ‘Lekérdezés’ gombra kattintva jelenik meg a feltételeknek megfelelő tanúsítványok listája. Több feltétel megadásával a lista tovább szűkíthető.
Új szabályok 2023. november 1-től
2023. november 1.-én a 7/2006. (V. 24.) TNM rendelet hatályát vesztette és felváltotta a 9/2023. (V. 25.) ÉKM rendelet, az épületek energetikai jellemzőinek meghatározásáról. Jelentősen megváltozott az épületek energetikai jellemzőinek tanúsításáról szóló 176/2008. (VI. 30) Korm. rendelet.
Bár a vonatkozó 9/2023. (V.25.) Kormányrendelet értelmében továbbra is kötelező lesz a dokumentumot elkészíteni eladáskor és bérbeadáskor egyaránt, de számát és tartalmát már nem kötelező belefoglalni az ingatlan adásvételi vagy bérleti szerződésébe. Továbbra is kötelezően fel kell tüntetni az ingatlan energetikai besorolását a róla szóló hirdetési anyagokban is.
Az új szabályozás miatt:
- Változott a besorolás módszertana.
- Az új tanúsítványok lényegesen több információt szolgáltatnak.
- A 2023. november 1. után, az új rendszer szerint kiállított energetikai tanúsítvány csak öt évig érvényes.
- A 2023. november 1. előtt kiállított tanúsítványt már nem lehet használni 2024. január 1. óta.
- A tanúsítványon szereplő energetikai besorolást fel kell tüntetni az ingatlanhirdetésben (szem látomást ezt nem sokan tartják be).
- Az ingatlan adásvételi szerződésben 2023. november 1-től már nem kell szerepeltetni a tanúsítvány HET sorszámát, de az okiratszerkesztő ügyvéd dönthet úgy, hogy bele írja a szerződésbe. De továbbra is köteles az eladó a tanúsítvány elkészíttetni, és legkésőbb az adásvételi szerződés aláírásakor átadni azt a vevőnek.
Mihez kell energetikai tanúsítvány?
A 176/2008. energetikai tanúsítvány rendeletnek megfelelően a következő esetekben kötelező a tanúsítvány elkészítése:
- Ingatlan eladásához
- Ingatlan bérbeadásához
- Új épületek használatbavételi eljárásához
- Állami energetikai korszerűsítési pályázatokhoz
Ingatlaneladáskor felmerülhet a kérdés: ki fizeti a tanúsítvány árát. Az ingatlaneladó rendeli meg, intézi és fizeti a tanúsítvány árát.
Adásvétel energetikai tanúsítvány nélkül
Avagy mikor nem kell energetikai tanúsítvány? A vonatkozó rendelet nem vonatkozik minden épületre. Íme néhány épület típus:
- Az önálló, más épülethez nem csatlakozó, 50 m²-nél kisebb hasznos alapterületű épületre (pl. különálló, kis családi házak)
- Az évente 4 hónapnál rövidebb használatra szánt lakhatás és pihenés céljára használt építményre (nyaraló, üdülő)
- Bizonyos, alacsony energiaigényű mezőgazdasági épületekre
- Bizonyos műhelyekre vagy ipari területen lévő épületekre
A részletek a fenti számú kormányrendeletben találhatók.
Ki végezhet tanúsítást?
Az energetikai tanúsítványt egy független szakértő állítja ki, aki szerepel a Magyar Építész Kamara, vagy a Magyar Mérnöki Kamara névjegyzékében és energetikai tanúsításra érvényes jogosultsága van.
A jogszabályok előírják, hogy csak szakirányú mérnök végzettségű, megfelelő szakmai tapasztalattal és jogosultsági vizsgával rendelkező vállalkozó végezhet tanúsítást. Jogosultsági számát és vállalkozásának adatait fel kell tüntetnie az elkészített dokumentumon.
Mára már elég nagy választék van energetikai tanúsítókból. Egy kis guglizással számos lehetőséget találhatunk. Budapesten és a nagyobb városokban egyszerűbb a helyzet, míg vidéken, különösen a kisebb településeken kevesebb lehetőséggel kell beérni.
Mi az igazi értelme?
Ennek az okmánynak a bevezetése Európai Uniós irányelv miatt történt, ami mögött nyilvánvalóan a klímavédelem, a fenntarthatóság céljai állnak.
A tanúsítvány kötelező része a javaslat, amely az energiahatékonyság fejlesztésére irányuló korszerűsítési lehetőségeket sorolja fel. A javaslatot készítő mérnök részletezi, hogy a gépészeti és építészeti szerkezeteken milyen fejlesztéseket javasolt elvégezni.
Vagyis a törvényalkotó célja az, hogy csökkenjen a fűtési energiafogyasztás, és ezzel az épületek összes energiafogyasztása is csökkenjen. Elvileg a lakások és házak eladásához készített energetikai tanúsítvány ismeretében a vevő már az ingatlan megvásárlása előtt számíthat arra, hogy annak hozzávetőlegesen mekkora lesz az energiafelhasználása.
Amennyiben budapesti lakásod eladásához megbízható, magas színvonalon dolgozó ingatlanközvetítőt keresel, akkor itt tudsz velem kapcsolatba lépni: https://ingatlanangyal.hu/ingatlankozvetites/
Magyari Éva
ingatlan- és home staging szakértő,
az Ingatlanangyalod