Ez a cikksorozat az örökölt ingatlan eladása témában ad útmutatást. Sokszor fordul ugyanis elő, hogy az örökösök nehezen birkóznak meg ezzel a nagy falatnak tűnő feladattal. Ezenkívül az is jellemző, hogy jóval alacsonyabb áron adják el, mint amennyiért lehetett volna. Az alábbiakban lépésről lépésre megmutatom, hogyan tudod szisztematikusan elvégezni az örökölt lakás kiürítését.

Az első részben arról írtam, hogy mi a kiindulási helyzet egy örökölt ingatlan eladásánál, és a hatalmasnak tűnő munkát lebontottam kisebb egységekre.

Tipp: Ha egy hatalmasnak tűnő feladatot kell megoldanod, ami egyszerre túl bonyolultnak, túl sokrétűnek, nehéznek tűnik, akkor szedjed szét kisebb egységekre, részfeladatokra! Majd az egyes részfeladatokat csináljad meg! Emlékezz a problémamegoldásban gyakran használt mondásra: Hogyan eszel meg egy elefántot? Apró falatokban.

Ebben és a következő részben végig megyünk az örökölt ingatlan kiürítésének és eladásának egyes fázisain, amelyek a következők lesznek:

  1. Az ingatlan kiürítésének megkezdése
  2. Az ingatlan felkészítése eladásra
  3. Az ingatlan eladása
  4. Az ingatlan teljes kiürítése
  5. Birtokba adás
  6. Az örökölt ingatlan eladása utáni adózás

Ebben a részben az örökölt ingatlan kiürítésével foglalkozunk. Mivel ez egy hosszú téma, kizárólag erről írok itt, és ennek a menetét mutatom be lépésről lépésre. Ez a fázis tulajdonképpen az ingatlan eladásra történő felkészítésének a nulladik lépése. Ez vezet oda, hogy az ingatlant a körülményekhez képest a lehető legjobb áron és lehető leggyorsabban el tudjuk adni.

FONTOS: Annyi bútort hagyjunk a lakásban, amennyi szükséges lesz ahhoz, hogy a minimál home staginget meg tudjuk valósítani! Ehhez kérjük szakember véleményét! Tehát az alábbiakban leírt kiürítés nem azt jelenti, hogy mindent eltüntetünk az örökölt ingatlanból.

1. lépés: Az örökölt ingatlan kiürítésének a megkezdése

1.1. Tárgyak leltározása és csoportosítása

Ha átgondoltan, szisztematikusan állunk neki a lakás vagy ház kiürítésének, akkor sokkal gyorsabban végzünk és kevesebb időt vesz igénybe a folyamat. Nem utolsósorban sok stressztől is megkímélhetjük magunkat.

Hogy profin csináljuk a dolgot, gondoljunk a vállalati életben használt, a gazdálkodó szerveknél alkalmazott leltározás és selejtezés folyamatára! Hétköznapi nyelvre lefordítva a leltározás azt jelenti, hogy a tárgyakat, beleértve a bútorokat is sorra vesszük, számba vesszük és megállapítjuk, hogy rendben vannak-e, vagy nem, és ezért selejtezni kell őket. Valamit akkor kell selejtezni, ha az számunkra használhatatlanná vagy feleslegesség válik.

Nyilván itt a leltározás nem azt jelenti, hogy a leltározott tárgyakat nyilvántartásba kell venni (mint a hivatalos leltározás során), hanem egyszerűen arról, hogy helyiségről helyiségre valamennyi tárgyat megnézzük, beazonosítjuk és döntést hozunk a sorsáról.

A tárgyak sorba vételét úgy csináljuk, hogy rögtön képezzünk csoportokat! Így elkerülhetjük, hogy többször kelljen sorra venni őket. Érdemes négy kategóriába csoportosítani őket:

  1. Megtartandó emlékként vagy saját célra
  2. Adományozás
  3. Eladás
  4. Kidobás

Érzelmileg nem könnyű minden tárgyra azonnal rávágni, hogy nincs rá szükség. Ha bizonytalanok vagyunk valamiben (pl. iratok, fényképek), akkor dobozoljuk be, vigyük el magunkhoz, és egy későbbi időpontban nézzük át!

Egyszerűbb és áttekinthetőbb lesz a helyzet, ha az örökösök és az illetékes családtagok rögtön elviszik az örökölt ingatlanból a megtartandó csoportba eső tárgyakat. Így csak az marad a lakásban, amire nincs szükség, azaz nem akarják megtartani. Ezekről érdemes listát írni és bizonyos esetekben érdemes fizikailag is csoportokat képezni a lakásban.

Vannak tárgyak, amikről azonnal lehet tudni, hogy kidobás lesz a sorsuk. Például régi újságok, üres műanyag flakonok, befőttes üvegek, régi, nem különleges, hanem értéktelen, valamiért elavult tartalmú könyvek stb. Ezt ne halogassuk, hanem rögtön dobjuk is ki őket! Természetesen a szelektív szemétgyűjtés szabályai szerint. Ezzel is haladunk abba az irányba, hogy egyre átláthatóbb lesz az örökölt lakás vagy ház “tartalma”.

1.2.Tárgyak, bútorok eladományozása

A tulajdonosnak mindig értékes, ami az övé. Legyen az egy régi fénykép, egy festmény az ebédlőben, egy kis terítő, egy étkészlet. Tisztában kell azonban lenni azzal, hogy ami nekünk értékes, az sok esetben értéktelen valamilyen okból kifolyólag. Általában azért, mert sok van belőle, vagy régi, és ezért elavult, korszerűtlen, vagy egyszerűen csak az idő vasfoga megette már. Az ilyen tárgyakat ne adományozzuk el (és eladásukat se reméljük)! Csak azokat szánjuk erre a célra, amelyeket új tulajdonosa tényleg tudja hasznosítani!

Az adományozásra kijelölt tárgyakat több helyre tudjuk adományozni. Jellemzően a gyerekruháknál, cipőknél lehet megtanulni az adományozás kultúráját. Mert bizony, az adományozásnak is van kultúrája. Az adományozás nem egyenlő a lomtalanítással. Tiszteltjük meg az adományozottat azzal, hogy tényleg csak tiszta, normális, jó minőségű tárgyat, ruhát, cipőt adunk nekik. Ami foltos, rongyos, koszos, azt ne próbáljuk eladományozni, hanem dobjuk a szemétbe!

Hova lehet adományt adni? Az egyházak szeretszolgálatait érdemes megpróbálni. Néhány példa:

Nekem nagyon bevált a Cseriti Adomány Bolthálózat. Budapesten több helyen is van boltjuk. Jelenleg nekik nem lehet bútort adományozni. Viszont az elmúlt években rengeteg kocsifordulónyi válogatott tárgyat tudtam nekik adományozni, amiért mindig nagyon hálásak voltak. Bakelit lemezek, CD-k, régi nyelvkönyvek, fogasok, apró-cseprő háztartási eszközök – mind új gazdára lelnek náluk.

Az adományozás témaköre egyáltalán nem olyan könnyű, mint amilyennek látszik. A legtöbb alapítványnak megvannak a szabályai, hogy miket fogadnak. Amiről itt most írok, az nem az önkéntes munka, nem a pénz és ételadomány, hanem azoknak a tárgyaknak az adománya, amelyekről egy örökölt ingatlan felszámolásakor az örökösök, illetve családtagok így döntenek.

Nagy kérdés a szállítás. Vannak alapítványok, amelyek begyűjtik az adományokat, és vannak, amelyek telephelyükre beszállítást kérnek. Az adományozónak mérlegelnie kell, melyik a megfelelő számára.

Tapasztalatom szerint a régi, elavult, mai szemmel már nem divatos bútorok eladományozása a legnagyobb kihívás az adományozás témakörén belül. Erre a későbbiekben visszatérek még.

1.3. Feleslegessé vált tárgyak, bútorok eladása

A használt tárgyak eladásánál több mindent kell mérlegelnünk. Íme néhány kérdés a teljesség igénye nélkül:

  • Biztos, hogy azt a bizonyos tárgyat érdemes eladni (pl. 5000 Ft-ért) vagy egyszerűbb és jót cselekszünk vele, ha eladományozzuk?
  • Érdemes hónapokig hirdetni egy használt tárgyat magasabb áron vagy jobb, ha alacsony/abb áron gyorsan, akár napok alatt eladjuk?
  • Mivel rengeteg tárgy, bútor van egy örökölt ingatlanban, van-e energiánk sok tárgyat egyenként árulni, hirdetni vagy azzal járunk jobban, hogy

Az árképzés meghatározó az értékesítésnél. Az eladó számára az eladandó tárgy, dolog mindig értékes a ragaszkodási hatás miatt, amiről itt írtam bővebben. Próbáld meg egy kis piackutatás után jól belőni a hirdetett használt tárgy árat! Hüvelykujj szabályként azt lehet mondani, hogyha az a bizonyos tárgy nagyon jó, megkímélt állapotban van (pl. polc, matrac), akkor se hirdessed az új ár felénél többért.

A mindennapi, hétköznapi árucikkeket, dolgokat a Vaterán és a Jófogáson a legegyszerűbb eladni. A titok: jó fotók, jó árazás, és elegendő információ a termékről.

Könyvek eladásánál azt kell szem előtt tartani, hogy rengeteg könyv van mindenütt. Az a javaslatom, hogy az értékesebbnek tűnőket válogassuk ki, és értékesítsük külön, a többit pedig egyben próbáljuk meg eladni, vagy örüljünk, ha valaki egyáltalán elviszi őket.

Festmények, porcelánokat, érméket valószínűleg jobb, ha nem az interneten próbálunk értékesíteni. Érdemes egy-két aukciósházba bemenni a lefotózott kincsekkel. Az ott kapott információ után lehet eldönteni, hogyan tovább. Óriási különbség van festmény és festmény között, ezért általánosságban csupán ennyit tudok javasolni.

Budapesten az V. kerületben, a Falk Miksa utcában számtalan ilyen helyet találunk, úgyhogy rögtön több helyen is kaphatunk információt. Érme eladása esetében az Éremüzletet tudom javasolni, ahol korrekt szakember tud információt adni érmékkel és papírpénzekkel kapcsolatban.

1.4. Feleslegessé vált tárgyak kidobása

Miután végleg kiderül egy tárgyról, hogy se nem tartjuk meg, se nem tudjuk valamiért eladományozni vagy eladni, akkor nem marad más, ki kell dobni. Ha kételyünk van afelől, hogy egy tárgy vajon eladható-e vagy eladományozható-e, akkor mindig tegyük fel magunknak a kérdést, hogy tiszta-e, gusztusos-e, működik-e, sérült-e, törött-e. Nemleges válaszok esetén dobjuk ki!

Nem tudom elégszer hangsúlyozni, hogy a kidobás, megsemmisítés a szelektív szemétgyűjtés szabályai szerint történjen! Ma már rengeteg helyen van szelektív hulladékgyűjtő udvar, ahova sokféle dolgot lehet vinni.

Tipp: A Média Markt átveszi az elektromos, elektronikus berendezést, azaz e-hulladékot, úgyhogy érdemes ezeket külön zsákokba gyűjteni, és amikor már az elejétől a végéig átnéztük a lakást, akkor egyszerre elvinni az összes ilyen tárgyat.

Ebben a blogbejegyzésben az örökölt ingatlan eladása első fázisáról volt szó, amely az ingatlan kiürítésének a megkezdése. A következő és egyben utolsó részben ezekről olvashatsz részletesen:

  • Az ingatlan felkészítése eladásra
  • Az ingatlan eladása
  • Az ingatlan teljes kiürítése
  • Birtokba adás
  • Az örökölt ingatlan eladása utáni adózás

Ha igénybe akarod venni örökölt ingatlanod eladásához a segítségemet, akkor kérj árajánlatotRólam itt olvashatsz többet.

A kiemelt kép forrása: Richard Mc fotója Pixabay-en.