Örökölt ingatlan eladása 2025

Szerző: | 2025.09.20.

Egy örökölt ingatlan eladása szomorú és megterhelő feladat. Érzelmileg és fizikailag is. Sokszor fordul elő, hogy az örökösök nagyon nehezen birkóznak meg az örökölt lakásban vagy házban maradt tárgyakkal, bútorokkal és bútorokkal. Az ingatlan eladására pedig már végképp nem marad erejük. Sokszor jóval alacsonyabb áron adják el, mint amennyiért lehetett volna. Az alábbiakban lépésről lépésre megmutatom, hogyan tudod a lehető legjobb áron eladni örökölt lakásodat vagy házadat.

Ha azonban valamilyen okból kifolyólag nem akarsz örökölt ingatlanod eladásával foglalkozni, akkor budai lakás esetében ingatlanközvetítői szolgáltatásomat ajánlom figyelmedbe.

Honnan indulunk?

Adott tehát egy örökölt lakás vagy ház, amiről a örökösnek vagy örökösöknek hagyatéki végzésük van. Ez a hagyatéki végzés bekerül a közjegyző által az illetékes Földhivatalba, ahol előbb vagy utóbb a tulajdon lapra is rávezetik az új tulajdonos/ok nevét. Ezt az eladási folyamat megkezdése előtt feltétlenül érdemes ellenőrizni. Vidéken gyorsabban, Budapesten lassabban történnek meg a tulajdonos változások földhivatali átvezetései.

Egy örökölt ingatlan eladására leggyakrabban akkor kerül sor, amikor idős szülő vagy más családtag huny el, és az örökös nem akarja azt megtartani, hanem az eladás mellett dönt. Az elhunytnak élete utolsó éveiben, évtizedeiben már nem volt ereje, energiája lakásfelújításra, illetve a lakás általános gondozására. Így ezek az ingatlanok az esetek nagy részében leromlott, rossz állapotban vannak. Azontúl, hogy felújításra szorulnak, általában zsúfoltak is, tele vannak sokféle felesleges, kidobandó vagy elavult tárggyal.

Egy családtagunk elvesztése, hiába hosszú betegség után történik, nagy érzelmi próbatétel. A családtagokat, örökösöket sok emlék és érzelem önti el, amikor belépnek a megörökölt lakásba vagy házba. Vannak, akik hónapokig, évekig be se tudják tenni a lábukat oda.

Amikor viszont megtörtént az elhatározás, hogy eladják az ingatlant, akkor érdemes szisztematikusan haladni. Az alábbi módszer abban segít, hogy a lehető leggyorsabban végezzünk ezekkel a szomorú feladatokkal, és végül át tudjuk adni az üres lakást az új tulajdonosnak. Amíg a lakás kiürítése zajlik fizikai síkon, egyúttal gyászmunka is zajlik. Nehéz folyamat egy örökölt ingatlan kiürítése és eladása, de érdemes belevágni, mert előre viszi a gyász folyamatát, és a végén megkönnyebbülést hoz.

Milyen feladatok várnak örökölt ingatlan eladásakor az örökösre?

Elsőre hatalmas feladatnak tűnik az eladás. Vannak, akik évekig nem csinálnak semmit, mert érzelmileg nem képesek rá. Ez teljesen érthető. Ennek az lehet a következménye, hogy ott áll az a szegény, megörökölt ingatlan, hasznot nem hoz, viszont szép lassan lepusztul. Sokan nem fűtik ezeket az ingatlanokat, márpedig ez sok probléma forrása lehet. Az is előfordul, hogy az örökösök meggondolatlanul szabadulnak meg az ingatlantól. Az ilyen eladások bizony sokszor áron alul történnek.

A fő feladatok:

  • Saját célra hasznos tárgyak, bútorok és az emlékek kiválogatása.
  • Döntések meghozatala a tárgyakról, bútorokról. Megtartani vagy megválni tőlük?
  • A felesleges tárgyak csoportosítása: mi lesz a sorsuk?
  • Az ingatlant – függően az állapotától – fel kell készíteni az eladásra. Az a minimum, hogy rend, tisztaság és tágasság legyen!
  • Döntés: eladás egyedül vagy ingatlanközvetítővel?
  • Az ingatlan meghirdetése.
  • Az ingatlan eladása.
  • Az adásvételi szerződés megkötése után az ingatlan teljes kiürítése.
  • Az örökölt ingatlan eladásából származó bevétel adózása.

Melyek az örökölt ingatlan eladásának fázisai?

  1. Az ingatlan kiürítése
  2. Felkészítés eladásra
  3. Az ingatlan eladása
  4. Teljes kiürítés
  5. Birtokbaadás
  6. Az örökölt ingatlan eladása utáni adózás

Örökölt ingatlan kiürítése – hogyan csináld?

Tárgyak leltározása és csoportosítása

Ha átgondoltan, szisztematikusan állunk neki a lakás vagy ház kiürítésének, akkor sokkal gyorsabban végzünk és kevesebb időt vesz igénybe a folyamat. Nem utolsósorban sok stressztől is megkímélhetjük magunkat.

Hogy profin csináljuk a dolgot, gondoljunk a vállalati életben használt, a gazdálkodó szerveknél alkalmazott leltározás és selejtezés folyamatára! Hétköznapi nyelvre lefordítva a leltározás azt jelenti, hogy a tárgyakat, beleértve a bútorokat is sorra vesszük, számba vesszük és megállapítjuk, hogy rendben vannak-e, vagy nem, és ezért selejtezni kell őket. Valamit akkor kell selejtezni, ha az számunkra használhatatlanná vagy feleslegesség válik.

Nyilván itt a leltározás nem azt jelenti, hogy a leltározott tárgyakat nyilvántartásba kell venni (mint a hivatalos leltározás során), hanem egyszerűen arról, hogy helyiségről helyiségre valamennyi tárgyat megnézzük, beazonosítjuk és döntést hozunk a sorsáról.

A tárgyak sorba vételét úgy csináljuk, hogy rögtön képezzünk csoportokat! Így elkerülhetjük, hogy többször kelljen sorra venni őket. Érdemes négy kategóriába csoportosítani őket:

  1. Megtartandó emlékként vagy saját célra
  2. Adományozás
  3. Eladás
  4. Kidobás

Érzelmileg nem könnyű minden tárgyra azonnal rávágni, hogy nincs rá szükség. Ha bizonytalanok vagyunk valamiben (pl. iratok, fényképek), akkor dobozoljuk be, vigyük el magunkhoz, és egy későbbi időpontban nézzük át!

Egyszerűbb és áttekinthetőbb lesz a helyzet, ha az örökösök és az illetékes családtagok rögtön elviszik az örökölt ingatlanból a megtartandó csoportba eső tárgyakat. Így csak az marad a lakásban, amire nincs szükség, azaz nem akarják megtartani. Ezekről érdemes listát írni és bizonyos esetekben érdemes fizikailag is csoportokat képezni a lakásban.

Vannak tárgyak, amikről azonnal lehet tudni, hogy kidobás lesz a sorsuk. Például régi újságok, üres műanyag flakonok, befőttes üvegek, régi, nem különleges, hanem értéktelen, valamiért elavult tartalmú könyvek stb. Ezt ne halogassuk, hanem rögtön dobjuk is ki őket! Természetesen a szelektív szemétgyűjtés szabályai szerint. Ezzel is haladunk abba az irányba, hogy egyre átláthatóbb lesz az örökölt lakás vagy ház „tartalma”.

Feleslegessé vált tárgyak és bútorok eladományozása

A tulajdonosnak mindig értékes, ami az övé. Legyen az egy régi fénykép, egy festmény az ebédlőben, egy kis terítő, egy étkészlet. Tisztában kell azonban lenni azzal, hogy ami nekünk értékes, az sok esetben értéktelen valamilyen okból kifolyólag. Általában azért, mert sok van belőle, vagy régi, és ezért elavult, korszerűtlen, vagy egyszerűen csak az idő vasfoga megette már. Az ilyen tárgyakat ne adományozzuk el (és eladásukat se reméljük)! Csak azokat szánjuk erre a célra, amelyeket új tulajdonosa tényleg tudja hasznosítani!

Az adományozásra kijelölt tárgyakat több helyre tudjuk adományozni. Jellemzően a gyerekruháknál, cipőknél lehet megtanulni az adományozás kultúráját. Mert bizony, az adományozásnak is van kultúrája. Az adományozás nem egyenlő a lomtalanítással. Tiszteltjük meg az adományozottat azzal, hogy tényleg csak tiszta, normális, jó minőségű tárgyat, ruhát, cipőt adunk nekik. Ami foltos, rongyos, koszos, azt ne próbáljuk eladományozni, hanem dobjuk a szemétbe!

Hova lehet adományt adni?

Adománytaxi

Budapesten az Adománytaxi el is megy azokért a jó állapotú, de feleslegesség vált tárgyakért, amelyeket aztán rászorulóknak juttatják el az ország különböző részein. Itt tudod elolvasni, milyen adományokat fogad az Adománytaxi. Általában kéthavonta szervez ez a szervezet begyűjtést, amire regisztrálni kell. Mivel ennek az alapítványnak dolgozom önkéntesként tudom, és látom, hogy a nekünk adományozott tárgyak valóban eljutnak a rászorult családokhoz.

Cseriti bolthálózat

A Cseriti Adomány Bolthálózatnak Budapesten több helyen is van boltja. Jelenleg nekik nem lehet bútort adományozni. Több évvel ezelőtt rengeteg kocsifordulónyi válogatott tárgyat adományoztam nekik, amiért mindig nagyon hálásak voltak. Bakelit lemezek, CD-k, régi nyelvkönyvek, fogasok, apró-cseprő háztartási eszközök – mind új gazdára lelnek náluk.

Szeretetszolgálatok

Több mindent lehet adományozni például a Magyar Máltai Szeretetszolgálatnak, a Magyar Református Szeretetszolgálatnak vagy a Baptista Szeretetszolgálatnak, és persze egyéb szeretetszolgálatoknak is.

Az adományozás témaköre egyáltalán nem olyan könnyű, mint amilyennek látszik. A legtöbb alapítványnak megvannak a szabályai, hogy miket fogadnak. Amiről itt most írok, az nem az önkéntes munka, nem a pénz és ételadomány, hanem azoknak a tárgyaknak az adománya, amelyekről egy örökölt ingatlan felszámolásakor az örökösök, illetve családtagok így döntenek.

Nagy kérdés a szállítás. Vannak alapítványok, amelyek begyűjtik az adományokat, és vannak, amelyek telephelyükre beszállítást kérnek. Az adományozónak mérlegelnie kell, melyik a megfelelő számára.

Tapasztalatom szerint a régi, elavult, mai szemmel már nem divatos bútorok eladományozása a legnagyobb kihívás az adományozás témakörén belül. Erre a későbbiekben visszatérek még.

Feleslegessé vált bútorok és tárgyak eladása

A használt tárgyak eladásánál több mindent kell mérlegelnünk. Íme néhány kérdés a teljesség igénye nélkül:

  • Biztos, hogy azt a bizonyos tárgyat érdemes eladni (pl. 5000 Ft-ért) vagy egyszerűbb és jót cselekszünk vele, ha eladományozzuk?
  • Érdemes hónapokig hirdetni egy használt tárgyat magasabb áron vagy jobb, ha alacsony/abb áron gyorsan, akár napok alatt eladjuk?
  • Mivel rengeteg tárgy, bútor van egy örökölt ingatlanban, van-e energiánk sok tárgyat egyenként árulni, hirdetni vagy azzal járunk jobban, hogy eladományozzuk vagy elajándékozzuk azokat?

Az árképzés meghatározó az értékesítésnél. Az eladó számára az eladandó tárgy, dolog mindig értékes a ragaszkodási hatás miatt, amiről itt írtam bővebben. Próbáld meg egy kis piackutatás után jól belőni a hirdetett használt tárgy árat! Általános szabályként azt lehet mondani, hogyha az a bizonyos tárgy nagyon jó, megkímélt állapotban van (pl. polc, matrac), akkor se hirdesd az új ár felénél többért.

A mindennapi, hétköznapi árucikkeket, dolgokat a Facebook Marketplace-en, a Vaterán és a Jófogáson a legegyszerűbb eladni. A titok: jó fotók, jó árazás, és elegendő információ a termékről.

Könyvek eladásánál azt kell szem előtt tartani, hogy rengeteg könyv van mindenütt. Az a javaslatom, hogy az értékesebbnek tűnőket válogassuk ki, és értékesítsük külön, a többit pedig egyben próbáljuk meg eladni, vagy örüljünk, ha valaki egyáltalán elviszi őket.

Festmények, porcelánokat, érméket valószínűleg jobb, ha nem az interneten próbálunk értékesíteni. Érdemes egy-két aukciósházba bemenni a lefotózott kincsekkel. Az ott kapott információ után lehet eldönteni, hogyan tovább. Óriási különbség van festmény és festmény között, ezért általánosságban csupán ennyit tudok javasolni.

Budapesten az V. kerületben, a Falk Miksa utcában számtalan ilyen helyet találunk, úgyhogy rögtön több helyen is kaphatunk információt. Érme eladása esetében az Éremüzletet tudom javasolni, ahol korrekt szakember tud információt adni érmékkel és papírpénzekkel kapcsolatban.

Feleslegessé vált tárgyak kidobása

Miután végleg kiderül egy tárgyról, hogy se nem tartjuk meg, se nem tudjuk valamiért eladományozni vagy eladni, akkor nem marad más, ki kell dobni. Ha kételyünk van afelől, hogy egy tárgy vajon eladható-e vagy eladományozható-e, akkor mindig tegyük fel magunknak a kérdést, hogy tiszta-e, gusztusos-e, működik-e, sérült-e, törött-e. Nemleges válaszok esetén dobjuk ki!

Nem tudom elégszer hangsúlyozni, hogy a kidobás, megsemmisítés a szelektív szemétgyűjtés szabályai szerint történjen! Ma már rengeteg helyen van szelektív hulladékgyűjtő udvar, ahova sokféle dolgot lehet vinni.

A Média Markt átveszi az elektromos, elektronikus berendezéseket, azaz e-hulladékot. Érdemes ezeket külön zsákokba gyűjteni, és miután az elejétől a végéig átnéztük a lakást vagy házat, akkor egyszerre elvinni az összes ilyen tárgyat.

Egy örökölt ingatlan teljeskörű kiürítését rábízhatjuk Halmi Imrére és csapatára. Magánemberként és munkám során is többször dolgoztam velük.

Az örökölt ingatlan felkészítése eladásra

Kezdjük azzal, hogy ingatlan felkészítése. Ez a kifejezés az emberek nagy része számára ismeretlen, nekem viszont az értékesítési stratégiám része. Egy ingatlant mindig fel kell készíteni az eladásra. A felkészítés az eladó lehetőségeitől és az ingatlan állapotától függ. Ha nem készíted fel a eladandó ingatlanodat, akkor biztos, nem maxolod ki az eladási árat.

Az ingatlan kiürítése elengedhetetlen megelőző lépése az ingatlan felkészítésének. Az ingatlan felkészítésével az a célunk, hogy az ingatlant előnyösen mutassuk be. Mert attól, hogy nincs jó állapotban egy ingatlan, még van benne lehetőség, vannak előnyös oldalai. A lényeg, hogy mindig a konkrét ingatlan állapota dönti el, hogy pontosan mit kell csinálni, minek van értelme. Ebben is tudok segíteni, akár online konzultáció során, akár személyes ingatlaneladási tanácsadással Budapesten.

A felkészítés elemei:

  • Rend és tisztaság: áttekinthetőség, minden felesleges dolog eltávolítása
  • Tágasság: felesleges bútorok eltávolítása
  • Személytelenítés: személyes tárgyak (pl. fotók, festmények, hűtőmágnesek stb) eltávolítása
  • Világosság: csak világos illetve fényáteresztő függönyök maradjanak (mossuk ki), sötét függönyöket szedjük le, redőnyöket, rolókat húzzuk fel! Ha pedig rossz állapotban van a függöny, akkor inkább szedjük le!

Amennyiben ezt a négy elemet megvalósítjuk, akkor az egyszerűen, de áttekinthetően, tisztán bemutatott ingatlanról a vevő a lehető legjobb képet kapja, ami akár milliókat is érthet, illetve az eladhatatlan eladhatóvá válik.

Az ingatlan fizikai előkészítésével, felkészítésével párhuzamosan el kell kezdeni az információ gyűjtést és a szükséges dokumentumokat is be kell szerezni. A legfontosabb teendők:

  1. Energiatanúsítvány beszerzése, megcsináltatása
  2. Alapító okirat beszerzése ( társasházi lakás esetében)
  3. Szervezeti Működési Szabályzat beszerzése (társasházi lakás esetében)
  4. Közgyűlési jegyzőkönyvek az elmúlt 2-3 évre visszamenőleg (társasházi lakás esetében)
  5. Társasház költségvetésének, gazdálkodásának a dokumentumai legalább az elmúlt 2-3 évre visszamenőleg
  6. Az ingatlan rezsi költségeinek táblázatban történő kimutatása

Ne dobj ki milliókat az ablakon! -könyv az ingatlaneladásról

A örökölt ingatlan eladása

Maga az örökölt lakás vagy örökölt ház eladása az előzőekben leírt komoly előkészületek után kezdődhet el. A fenti útmutatást követve az ingatlan áttekinthetően, tisztán, rendezetten áll készen a fotózásra.

Az eladás fő lépései a következők:

  • Fotózás
  • Alaprajz elkészítése
  • Hirdetési szöveg megírása
  • Hirdetés feladása (fotók + alaprajz + az ingatlant bemutató szöveg)
  • Érdeklődőknek az ingatlan bemutatása
  • Tárgyalások vevő jelöltekkel
  • Megállapodás
  • Adásvételi szerződés aláírása

Az ingatlaneladás folyamatát alaposan, lépésről lépésre ebben a cikkemben mutattam be.

Birtokbaadás

A adásvételi szerződés mindig rögzíti a birtokbaadás idejét illetve határidejét. A birtokbaadás az eladó egyik fő kötelezettsége. Ezt komolyanan kell venni. Ha a vevő a teljes vételárat kifizette, akkor jogosan elvárja, hogy mihamarabb birtokba vegye az ingatlant.

Tehát az eladónak felelősségteljesen kell gondoskodnia arról, hogy az adott határidőre készen álljon a szerződés szerinti állapotban átadni az ingatlant.

Miután a vevő kifizette az ingatlan vételárát, jöhet az ingatlan birtokbaadása, amikor fizikailag adja át az eladó a vevőnek az ingatlant. Megmutatja a tudnivalókat, átadja valamennyi kulcsot és együtt leolvassák a mérőórákat. A birtokba adás tényét jegyzőkönyvben kell rögzíteni. Az interneten több forrásból le lehet tölteni formanyomtatványt.

Hogy nézzen ki a birtokbaadási jegyzőkönyv?

  • Tartalmazza az ingatlan pontos címét és helyrajzi számát is
  • Tartalmazza az eladó(k) és vevő(k) nevét és beazonosítási adatait
  • Legyen rajta a mérőórák száma és állása
  • Legyen rajta dátum
  • Írják alá a vevők és eladók
  • Legyen két tanú is

Hivatalosan a vevő feladata elintézni a különböző mérőórák átírását, de természetesen a helyzettől függően a felek megoszthatják a feladatokat. Az e-bejelentő nagy segítség abban, hogy egy bejelentéssel az ingatlan összes közműszolgáltatójánál bejelentsük a felhasználóváltást.

Örökölt ingatlan eladása utáni adózás

Örökölt lakás eladásából származó jövedelem ugyanúgy adóköteles, mint bármilyen ingatlan eladásból származó jövedelem. Az adózással kapcsolatos alapokat érdemes érteni és tudni már előre, hiszen bizonyos döntéseket ez alapján kell meghozni.

Az örökölt ingatlan tudatos eladása azt is magában foglalja, hogy alapszinten érted az adózási tudnivalókat. Az adózási ismeretek birtokában lehet jó döntéseket hozni az eladással kapcsolatban. Ha nem gondolkodsz előre, egy csomó pénzt veszíthetsz az örökölt ingatlan eladásán.

Az alábbiakban leírt, az örökölt ingatlan eladása utáni adózás témával kapcsolatos információ nem teljeskörű és nem tekinthető szaktanácsadásnak. Konkrét esetre vonatkozó specifikus kérdésekkel kapcsolatban mindenképpen fordulj szakemberhez! Könyvelőhöz, adótanácsadóhoz vagy ügyvédhez. Ingatlan szakértő vagyok, tehát kérlek, ne írj nekem ebben a témában!

Örökölt ingatlan eladása utáni adózás – Fogalmak

Az ingatlan eladásból származó jövedelem adózásakor a következő fogalmakat fontos érteni.

a.) Az értékesített ingatlan szerzésének az időpontja

Öröklés esetén a szerzés időpontja az a nap, amelyen az örökség megnyílik, azaz az örökhagyó halálának a napja.

b.) A bevétel

A jövedelem megállapításának első lépése az ingatlan átruházásából származó bevétel meghatározása. Bevételnek tekintendő mindazon bevétel, amelyet a magánszemély az átruházással megszerez. Amennyiben eladod, azaz értékesíted az örökölt ingatlant, akkor a bevétel az eladási ár.

c.) A költség

Az örökölt ingatlan eladásából származó bevételből levonható költségek a következők:

  • A megszerzésre fordított összeg, és az ezzel összefüggő más kiadások. Ilyen lehet például a közjegyző díja (arányosan), valamint a kifizetett öröklési illeték (amennyiben volt ilyen).
  • Az értéknövelő beruházások.
  • A szerzési időponthoz tartozó bevételrész arányában az átruházással kapcsolatos kiadások, ideértve az adott ingatlannal kapcsolatban az állammal szemben vállalt kötelezettség alapján igazoltan megfizetett összeget is.

Nagyon fontos: a kiadásokat számlával, okirattal kell igazolni.

Az ingatlan átruházásával kapcsolatban elszámolható költségek körében tipikusan – az ingatlan átruházásával szorosan összefüggő – olyan költségek számolhatók el, mint pl. az ügyvédi költség, a szakértő és az ingatlanközvetítő díja, a hirdetés díja, valamint az ingatlan megszerzéséhez kapcsolódó ún. ingatlanszerzési illeték összege stb.
Figyelem! A fentiekben foglaltakra tekintettel tehát az ingatlanértékesítésből származó jövedelem megállapításánál az ingatlan kiürítése vonatkozásában felmerülő költségek nem számolhatók el.  

d.) Megszerzésre fordított összeg

A költségek közül a megszerzésre fordított összeg a legnagyobb. Nos, örökölt ingatlan esetében ez szokott zavart okozni, hiszen elsőre nem feltétlenül érthető a „szerzés” szó. Itt a szerzés az öröklést jelenti.

Örökléssel szerzett ingatlan esetében a hagyatéki leltárban feltüntetett, vagy a hagyatéki eljáráskor az ingatlan értékeként feltüntetett egyéb érték a megszerzésre fordított összeg. Ennek forrása az adó-és értékbizonyítvány. Ez egy hatósági bizonyítvány, amit az ingatlan fekvése szerint illetékes települési önkormányzat jegyzője állít ki adóhatósági hatáskörében. Ezt kapja meg a közjegyző, és ezzel dolgozik.

Az adó-és értékbizonyítványon szereplő összegnek óriási jelentősége van, hiszen ez jelentősen befolyásolja, hogy kell-e egyáltalán adózni az eladás után, és ha igen, akkor mekkora összeget. Nagyon nagy baj, hogy az önkormányzatok illetékes munkatársai helyszíni szemle nélkül, értékbecslői tudás nélkül az esetek nagy részében alul becsülik az öröklés tárgyát képező ingatlant.

Örökölt ingatlan eladása utáni adózás 2025

Az ingatlaneladás esetén a bevétel és a költség közti különbséget le kell adózni.

Első lépés a jövedelem megállapításakor a számított összeg kiszámítása. A számított összeget úgy kell meghatározni, hogy a bevételt csökkenteni kell a költségekkel.

Nézzünk egy egyszerű példát!

Kovács János örökölt egy lakást 2012-ben. A lakás ára a hagyatéki leltárban 20 millió forint volt, vagyis ez a megszerzésre fordított összeg. A szerzéssel kapcsolatban 300.0000 Ft költség (pl. közjegyzői díj) merült fel. Az értéknövelő beruházások értéke 4 millió Ft volt. Kovács János 2025. januárjában 35 millió forintért értékesítette örökölt lakását. Mekkora jövedelme származott?

Bevétel: 35.000.000
Költségek: 20.000.000 + 300.000 + 4.000.000

Jövedelem számított összege = Bevétel – Költségek azaz 35.000.000 – 24.300.000 = 10.700.000 Ft

De a számított jövedelem nem adja meg a választ az adó mértékére, ugyanis figyelembe kell azt venni, hogy az örökölt ingatlan mennyi ideig volt az eladó tulajdonában.

Örökölt ingatlan eladása 5 éven belül

A jövedelem számított összege a törvényben meghatározott feltételekkel és mértékben csökkenthető.

Amennyiben lakásodat vagy házadat 2025-ban adtad el vagy adod el, a számított jövedelem összegből a szerzés időpontjától függően a következők szerint meghatározott összeg tekintendő jövedelemnek:

A szerzés éveA jövedelem a számított összeg
2020 és ezt megelőző évek0%-a
2021 30%-a
2022 60%-a
2023 90%-a
2024 100%-a
2025 100%-a
Saját szerkesztés

Amint az látható, 2020-ban vagy azt megelőzően örökölt ingatlan 2025-ban történő értékesítésekor már nem keletkezik adóköteles jövedelem.

Összegezve tehát, amennyiben a szerzéstől, azaz örökléstől számított öt éven túl történik az értékesítés, akkor nem kell adózni utána.

A fenti példánál maradva megállapíthatjuk, hogy Kovács Jánosnak nem kell adóznia, mert 2020-at megelőzően örökölte a lakást, vagyis az öt évnél tovább volt a tulajdonában értékesítés előtt.

Örökölt ingatlan eladása utáni adózás – Adó mértéke

Az örökölt lakás eladásából származó jövedelem után jelenleg 15 százalék személyi jövedelemadót (SZJA) kell fizetni.

Az örökölt ingatlan eladása utáni adózás kiszámolására kalkulátor áll rendelkezésre a NAV honlapján. Ezzel könnyedén ki tudod számolni az eladásból származó jövedelmet és adót. A kalkulátor segítséget nyújt magánszemélyek számára az ingatlanértékesítés hat leggyakrabban előforduló esetében az átruházásból származó jövedelem és az azt terhelő adó megállapításához.

A jövedelem és az adó kiszámításához érdemes a NAV vonatkozó tájékoztató dokumentumát áttanulmányozni. Figyelem! Ez évente változik. Tehát, ha még részletesebben ismerni akarod örökölt ingatlanod eladása utáni adózás tudnivalóit, akkor a legfrissebbet töltsd le! Ez most a 2025.02.06 keltezésű Az ingatlan értékesítésből és a vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelemről című 9. információs füzetet!

Adóbevallási kötelezettség

Amennyiben 2025-ban adtad vagy adod el örökölt lakásodat vagy örökölt házadat, akkor azt 2026-ban kell bevallanod és leadóznod. Az SZJA bevallás határideje 2026. május 20.

Figyelem! Nem kell bevallani az örökölt ingatlan eladásából bevételt akkor, ha az adómentes, vagy abból jövedelem nem keletkezik.

Fontos tudni, hogy az adó megállapításhoz való jog elévülésének határidejéig, azaz 2025-es jövedelemszerzés esetén 2031. december 31-ig minden szerződést, igazolást, okiratot meg kell őrizni és egy esetleges NAV-ellenőrzésnél be kell mutatni.

Mik az előnyei, ha így történik az örökölt ingatlan értékesítése?

Amennyiben az örökölt ingatlan eladása az ebben a cikksorozatban leírt lépéseket követed, akkor:

  • A lehető leggyorsabban eladhatóvá válik az örökölt ingatlan.
  • Többért tudod eladni az ingatlant.
  • Az eladhatatlannak tűnő örökölt lakás eladhatóvá válik.
  • Kevesebb stresszel jár az örökölt ingatlan kiürítése és eladása.
  • Áttekinthetővé válnak az elvégzendő feladatok.
  • Az egész hatalmas kihívás emészthetővé és teljesíthetővé válik.

Egyik ügyfelem, Dia interjút adott örökölt ingatlana eladásának történetéről. Tanulságai és tapasztalatai neked is hasznosak lehetnek. Olvasd el a vele készített interjút!

A kiemelt kép forrása: saját fotó, készült Dániában, Humlebæk temetőjében

SZERZŐ

Magyari Éva, az Ingatlanangyal alapítója, közgazdász, ingatlanszakértő, szerző. Multinacionális cégeknél szerzett projektmenedzsment és értékesítési tapasztalattal érkezett az ingatlanpiacra. Célja, hogy minden ügyfele számára biztonságos, gördülékeny és eredményes legyen az ingatlaneladás. Cikkeit százezrek olvassák. Könyvével és tanácsadási, valamint ingatlanközvetítési szolgáltatásaival segíti az ingatlaneladókat.